ceritera beberapa hari yang lepas…

Allahyarham Ustaz Asri

Semalam kita semua dikejutkan dengan kematian Allahyarham Ust Asri. Beliau akan dikenang sebagai seorang yang berperipadi baik dan memperjuangkan nasyid sehingga ke akhir hayatnya.

Balunya ketika diinterview mengatakan bahawa antara perkara yang agak disesalinya ialah die tak peluk arwah suaminya seerat-eratnya seperti kebiasaannya.

Oleh itu, sayangilah org yg kite sayang dan juga org yg sayang kat kite sepenuh hati yer..kita tak tahu bila kita atau mereka akan pergi..kematian akan datang secara tibe..

Emosi aku cukup terganggu dan sgt tension kot if aku byangkan bila mana parents aku tiada nanti dan saat itu PASTI akan tiba..mgkin sebulan, mgkin setahun dan mgkin juga sehari dari sekarang..jika mereka tidak pergi dulu pun, mgkin aku yg pergi dulu..

Andai kate aku mati dulu pun, adakah aku dah cukup membuatkan mereka redha dengan aku? hurm… tapi tulis sng..nak buat mmg sukar buat aku..

dan skrg aku duk dgr lagu selimut putih yg Allahyarham nyanyi berulang2 kali..okeyla tu..beliau meninggal meninggalkan lagu utk menginsafkan orang..dapat pahale berterusan..org kenang die sbb perkara yg baik…

aku nanti if mati..ade org ke nak kenang utk kebaikan aku..if aku mati bsk..org akan kenang aku ke? apelah sgt kebaikan yg aku ade lakukan or perjuangkan utk org kenang..

Crocs

Untuk bisnes crocs aku, alhamdulillah..sales aku in term of quantity mmg on track..aku tak target banyak pun time purpose nak mintak duit kat org tu..hanya 64 psang untuk 2 bulan..dan sekarang mmg sales jalanlah..tapi taklah bnyak untung pun. RM1k memang tak cecah lagi pun…

Tapi okeylah untuk aku dapat duit dan masih kekal tak mintak duit dari parents dari bukak awal sem dulu..dan utk pinjaman tu pun, ade sorang je kawan aku yg bagi RM1k…okeylah tu..

Semasa aku wat bisnes ni..mmg ade beberapa perkare yg aku dah lame tak rase tapi aku rase..dan ade mende2 yg membuatkan aku berfikir..antaranya ialah penat if jage gerai dan buku booth camni..kali ini dahlah crowd takde sgt..dan untuk tak seberape..dan waktu solat mmg kat hjung..yerla..aku just solat di umah..kat luar umah mmg tak slese..aku nak mandi dll dulu..tapi tu bukan alasan..

dan bisnes model aku tak cukup ampuh lagi ..untung pun sikit sangat lagi..kene go bigger project n profit..hehe..aku dah ade deg in biznes..tapi biznes just sgt kecil sahaje..malu beb !!!

dan igtlah..if buat bisnes.. jagelah waktu solat.if boleh , berjemaahlah..huh ! mmg dah lame aku tak wat ..dan hargailah juga masa lapang dan sng ko skrg..takyah susah2 bukak gerai setiap ari..angkat barang..ko kene angkat buku dan blaja dalam aircond je stiap ari..tu pun tak mampu nak belajar betul2 ker? org len keje lagi susah..jual kebab.air..nasik lauk setiap ari..tapi ko ? sng sgt beb !!!

mcam wat biz kali ni gak, aku ade wat silap sbb lambat mintak ic org yg jual tu..bile dah kenal shari..dah segan nak mintak dah..so.mende ni mmg kecik..tapi bile dah tertipu..baru ko tau akibatnyer !!

harapan aku tak tinggi sgt..aku harap untung bulan ni leh cecah RM1k..tu pun okeylah..kite tgklah cmner k..

Study

aku study mmg main2 lagi..kalaula aku leh energetic belajar macam aku energetic wat biznes pergi amek stok ke hulu ke hilir..kan best🙂

so far baru ade satu quiz..tu pun nasib baik lect wat soalan cam simple jer..next text yg berderet2 aku taktaulah ape nasib aku..harap aku dapat stabilkan biznes aku dan naikkan semangat aku utk study..bulan pose pun dah akan tibe hjung mggu dpn..

Daus

tadi siang aku solat sebelah daus iaitu rumet balay..malam ni aku ajak die dinner..die tak makan..just minum..die mintak air balik suam dan gula kurang ! die kate..if nak jadi macam die..if pi kedai, mintak je air suam..tea o suam ke.then minumlah..dah air tu yg sampai..so jgnlah ikutkan hati jer..

aku bile sakit berkobarlah taknak minum ais ni.tapi bile dah baik..ish3..so lepas ni..minum air suam je k kf ! haha..poyo giler..dan juga die kate..minum madu kene pakai sudu plastik..if pakai yg besi tu..dah hilang sume khasiat dier..dan die jugak kate pasal penyakit disebbkan keturunan ni..dll..byk lagilah..die pun mgkin sambung master ke uk nanti..banyklah peringatan dari segi lifestyle kot aku dapat bile borak ngan die..

tapi actually..ni first time aku kuar berdua dgn die..

Faris

tadi ade gak borak ngan faris..die sambung mster by research kat uitm.die gak dah jadi kakitangan kerajaan sbg research officer (RO) di UPM kot..gempak lah tu …

Eddy

Die ni bekas ydp perindu time lepas term aku dulu..die sambung professional course kat uitm utk law student..setahun kot sambung..lame gak borak ngan die..die mmg rajin bercakap..tapi time tu..aku berdiri dan die duk atas moto nak bla dah dari mpg tu..

Tulis blog

Aku dah lame dah tak tulis blog ni..satu masa tu..aku leh tulis blog setiap ari..tapi skrg mmg tak perasan pun tak tulis blog lame dah..baru aku tau rupenyer time tu..aku mmg takde keje dan tak sibuk..

Macam skrg..ari-ari aku mmg mematkan dari segi fizikal..aku kene ambil dan bawak stok..nak kire stok..daki naik ke rumah yg nan tinggi ni..tak berpeluang nak tdo siang.. bile duk bilik jap..nak kene reply email org tanye2 pasal crocs dan kebanyak jawapan aku jawab “takde” ..hehe..

penat..penat..penat..so..aku pesan buat kawan2..takyahlah nak wat bisnes2 ni k..dah pening kepale..penat..letih..duit untung bkn byk pun..dahla tak menentu..

Terima kasih

Aku nak rakamkan ucapan terima kasih buat org yg sudi bace blog ni ..korunk mmg memberikan semangat dan motivasi kepade aku..yg aku tau sorang jerlah..yg len tu korunk tahulah sape korunk (if ade) … dan baru-baru ni, ade org bg comment kat aku camni..bile aku tanye..die kate..die tak kenal pun aku..

tapi aku mmg “feel good” la bile bace comment die..tak sgke gile ade gak org sudi berfikiran sedemikian..ni comment dier :

“stlh aku dok belebk2 ko nye blog ni, rase cam hebat jugak plak ko ney erk. ape pon aku suke care ko kf. smoge bejaye”

One Response to “ceritera beberapa hari yang lepas…”

  1. musuhmu Says:

    sia2 sume tu dina..


Leave a Reply

