aku menjadi pembunuh !

badan aku agak penat gak skrg ni..tapi nak tulis gak..utk rekod diri sendiri gak.. tadi di bulatan kat bawah bukit istana or yg nak ke tesco shah alam tu..aku nyaris2 nak langgar sebuah kereta..tapi alhamdulillah..penumpang kat sebelah aku sound aku dan jugak pemandu yang aku dah nak langgar tu agak pro..die elak dan terus jalan dgn pantas..

aku mmg silap gak..bulatan tu 2 lorong..dan aku di lorong kanan..kereta tu di lorong kiri dan die nak terus..aku plak nak masuk ke lorong tu..aku silap sbb agak laju dan jugak aku mmg tak perhatikan kereta dari sebelah kiri..

tapi ..Allah mmg nak selamatkan aku lagi..tak lah terjadi accident..alhamdulilllah..

time balik dari puncak perdana plak..lepas dijambatan tu..ade traffic light di simpang tiga tu..lepas tu jalan die agak gelap dan lengang..aku bawak agak laju…sbb jalan mmg clear kat dpn tu..

di jalan yg agak sempit tu..ade 2 lane jer..dan malap..tibe2..aku nampak ade seeokor kucing berlari utk melintas jalan..ntah ape yg aku fikirkan time tu..aku mmg tak cube brake langsung.satu ialah aku tak dapat fikirkan betul2 apekah tindakan yg terbaik aku kene buat..yg kedua..aku tak pernah alami situasi mcam tu..yg ketige aku takut if aku brake..krete blakang langgar aku..

argh ! akhirnyer..aku percaya aku dah membunuh kucing tu..sbb mmg aku terasa kerete aku tergilis sesuatu yg aku percaya ialah kepala kucing tersebut !!! ya Allah..berdosenyer aku..aku dah menyebabkan seekor kucing kehilangan nyawa ari ni.bgaimana keluarganya menghadapinya..kucing tu dah tak dapat nak menikmati nikmat dunia yang lebih panjg..

aku fikir balik..aku tak brake sbb takut kene langgar..mgkin rugi 1k or rm500 if kene laggar..so ..itu lebih bernilai ke dari nyawa kucing tu? dan pengajaran aku utk kali ni..ini mgkin peringatan agar aku tak bawak laju terutamanya jalan tu kecik..dan gelap..dan aku tak tau ape yg mgkin melintas or keluar dari situ..

ari ni okey lagi ..kucing..if tu ialah manusia? mgkin die org gile ker..? if aku terlanggar bagaimana? so..lepas ni..bawak kerete slow sikit k..pastikan ko leh stop jika ape2 terjadi..lagipun..if aku brake sikit je tadi..kucing tu msti smpat melintas..die mmg lari agak laju dan aku plak cam mmg nak terus jalan..tak tekan lgsung brake !!

aku dah masukkan cangkul dan ape ntah ke dalam but kete aku..bsk aku nak amek kucing tu dan tanam dier..

bile smpai umah..aku tanye akak aku..penah langgar  kucing tak? die kate pernah..so aku tanyelah..ape jadi ngan kucing tu? die kate matilah..kat dpn umah..so..bkn aku sorang jelah pnah jadi pembunuh..

utk mase dpan..if ko dah berduit byk sikit kf..ko bele kucing byk2 mcam yg sifu ainon pts tu wat k..nabi muhammad kan suke kucing.. sunnah la tu !

lagi satu pengajaran tetang kucing tu..aku ngadulah kat kawan aku..dan ade yg salah kan aku..dan ade yg cakp tu dah takdir..mmg ajal kucing tu dah smpai..

ape yg terbaik bg aku..if ade kawan kite yg wat silap..memule skali…tenangkan die dulu..jgn salahkan dier..then baru bg nasihat..

cth yg tak brp elok utk aku wat if kawan aku dah langgar itik contohnyer :

la !nape ko langgar itik tu?ko langgar sbb bawak laju? nape ko bawak laju? lepas ni hati2lah sikit k !

yg lebih molek..ko cakap camni..

takpelah k..perkara tu dah lepas..mgkin dah ajal kucing tu dan ni jugak peringatan utk kita semua..lepas ni jgnlah bawak laju sgt dah k..

Leave a Reply

