kelebihan org muda berbisnes

ni extract dari buku yg aku sedang bace..

mmg ramai associate org mude yg wat biznes dgn mende negatif macam takde modal…takde pengalaman dll..tapi penulis buku ni highlightkan beberape kelebihan..satu je yg aku nak kongsi ari ni..iaitu org mude ade stamina..

“stamina enough to party all nights and go straight back to work for a twelve or sixtee-hour day. Believe it or not, I envy each and every one of you”…

mmg org tua yg high achievers pun tdo sgt kejap..yg tak high achievers pun same gak..macam ibu2..wat keje dari pagi hingga ke tgh malam dan biasanye ke pagi hari jugak…

tapi aku yg mude nih? ala..byknye tdo….

p/s:aku gak dah emailkan ape yg aku bg pada UZAR kepada Dr. Asri…smoga diorang sudi wat sumthing.🙂

4 Responses to “kelebihan org muda berbisnes”

  1. afifsempoi Says:

    ko pun tau kan ramai kwn2 kite dulu dah msuk bisnes especially MLM. cam ko, cane tahap kepercayaan ko tu psl bisnes MLM ni?

  2. kfadhli Says:

    ramai “kawan2” kite? bukan “kite” ke? aku last join ialah raja prepaid..tu pun time aku dip kot..dan sepanjang hidup aku..aku pernah join secara rasmi 2-3 mlm..

    selepas yg terakhir tu, mmg aku dah berazam tidak akan join mana2 mlm dah sbb aku tahu mlm bukan utk aku..

    mlm ni spt biznes2 yg lain juga…ade yg berjaya..dan ade yg akan gagal..cume biznes mlm skrg byk yg dah tak “asli”..mksud aku..die dah tak memntingkan kualiti produk dan network.

    masing2 nak buat skim yg membolehkan org cpat kaye tapi tidak tahan lame..sikap2 org yg tamak ni dah merosakkan imej mlm ni kat malaysia..

    tapi masih ade sebahagian mlm yg masih bgs dan asli…produk2 die mmg betul2 berkualiti.dijual pada harga yg berpatutan..sistem training yg top class dan sebagainya..

    kesimpulannya, fikirlah secara rasional sebelum nak join dan usaha secara konsisten sehingga berjaya tidak kira apa jua bidang biznes yg kita ceburi..

    if kita takut gagal, tak perlu join biznes. sila makan gaji.

  3. afifsempoi Says:

    contoh mlm yang berkualiti?

  4. kfadhli Says:

    pada pendapat aku yg tak berape luas sgt pengalaman ni..yg boleh dikategorikan sebagai mlm yg asli antaranya ialah CNI…produk2 die bgs dan terkenal…macam produk tongkat ali die..

    sistem training die pun bgs..dalam kategori syrkt local..tak leh nak dibandingkan dgn amway ke..sbb tu mmg lagi establish beratus tahun..

    dan yg paling pnting..aku tak pernah dgr “short-cut” or “fast track” pye sistem dalam cni..tapi taktaulah if ade gak ahli2 die yg wat camtu..

    i mean..register2 terus kene letak ribu2 kat situ dan dalam sebulan dua dah dapat pulangan berkali gande..or kene beli barang2 yg mmg akan letak bawah katil hingga berdebu je..beli barang yg ktie bukan beli sbb nak gune.tapi sbb terpakse.

    walaupun inilah mlm yg berkualiti pda pendapat aku.ia takde correlation ape2 ngan tahap kejayaan para ahli dier..majority org yg join mmg akan quit dan tidak berjaya spt syrkt2 lain juga..

    tapi bg aku..syrkt ni die ade ketulenan sebagai sebuah syrkt mlm yang beretika.


Leave a Reply

