perniagaan jual produk vs service

mane satu yg besh? bg pendapat aku..yg bgs utk long term ialah jual produk..sbb bile jual produk, ia lebih customize..dan sng nak bagi supply tak kire brp byk pun demand yg ade..macam service, antara keburukannye ialah :

  1. kdg2 ape yg customer nak..kite takleh nak deliver..if deliver pun, mgkin tak sebaik yg die nak atau yg competitor kite leh offer..cth : kite offer service wat website..tapi customer leh mintak mcm2 mende yg kdg2 kite takleh nak wat..mmglah leh outsource sesetengah mende..tapi bkn sng..
  2. ade time constraint..service ni memerlukan kite punye skills..so msti ada limit satu hari kita dapat wat brp byk..so..kdg2..demand byk..tapi kite takleh nak penuhi..mcam aku jual produk spt jeans dulu..org mintaklah brp ratus helai pun..no hal.. aku boleh supply..mcam wat website ..byk je yg terpakse kiteorang ignore sbb tak cukup tgn…so rugi babe..kdg2 bile offer kat org len job tu pun..diorang takmau amek..
  3. ia lebih bersifat subjektif..kdg2..dah siap..diorang cakap tak puas ati..kene amend beberape kali..dan mcam2 kerenah..so leceh..if produk..lebih objektif..macam aku jual suar dulu..aku tnjuk suar tu.if suke boleh beli..if tak.tak payahlah beli..
  4. growth perlahan..ni berkait ngan ade time constrait gaklah..yerla..if service wat website..bkn sng nak bergerak dari 10 web sebulan ke 100 or 1000 web sebulan..mmg boleh tambah dsigner..tapi bkn sng nak manage quality diorang.ade tu yg mintak upah tinggi dan juga hangat2 tahi ayam..tapi macam produk..mcm jeans..if order ade 10..100…1000 pun..anytime leh dipenuhi..no limit..so..growth tu tak tersekat..asal mktg push gile2..supply sntiasa takde problem dan boleh penuhi demand..

oklah..keburukan produk plak..

  1. dari segi harga..kene beli dalam kuantiti yg sgt byk baru kite leh dapat harga murah..tapi ingat !! msti ade pembeli lain yg beli lagi byk dari kite dan boleh offer lagi tinggi dari kite..dan aku pernah ..kene bersaing daripada pembekal aku time nak jual barang..gile ! tak pk orang len ker?
  2. kos nak hantar..sbb die ialah produk..so kene hantarlah..kene jumpe or pi pejabat pos..unless to produk digital la..email jer..so..nak hantar ni..bkn saje consume duit..tapi yg lebih penting masa..kite gak kdg2 kene ikut mase die..leceh babe !!
  3. kene simpan stok..ni akan ade problem if stok tak jalan spt yg diharapkan..yerla.tetibe ade problem ke..bile tak simpan plak..takut stok tu org len amek or takut customer kene tunggu lame..karang diorang lari kat org len plak..
  4. susah nak dapatkan produk yg betul2 berkualiti..dan demand sentiasa ada..
  5. persaingan dgn gergasi2..cth mcam aku jual buku online dulu..nak bersaing ngan mph dll..gile ker? hehehe..tpi nak wat sales mmglah berjaye..tapi tak seberape sgtlah..
  6. kene ade modal..susah stakat nak men care slamat jadi org tengah tanpa ade modal lgsung..

teringat plak cam nike dan beberapa jenama terkemuka lain..diorang bkn byk sgt kilang pun..banyak yg diorang outsource kat org jer..org len yg wat..so..time gawat2 ni..diorang just stop kan order..overhead utk kilang diorang takyah tanggung ape2..slamat dan sng !!!

well..if nak ikutkan dari ape yg disharekan kat atas..so..ape yg sng? mane ade !! nak sng takyah wat biznesla..hehehe..

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s

%d bloggers like this: