faedah jika anda putus cinta [don’t be sad k?]

okla..kat sini aku nak share dgn sesiapa yang mengalami kekecewaan dalam bercinta.

jika  kita baru putus cinta.usahlah bersedih ok? mmg sng nak cakap ..hati hanya Allah yg tahu betapa peritnya untuk kita sendiri menerimanya bukan?

anda tidak perlu terlampau kecewa dan bersedih kerana terdapat pelbagai hikmah di sebaliknya..malah setiap kesukaran Allah pasti sertakan dengan kemudahan. itu janji Allah..

faedah berpisah? banyak ! kini anda seharusnya bersyukur kerana anda putus sebelum mendirikan rumah tangga..jika anda hanya berpisah setelah mempunyai beberapa orang anak, bukankah ia satu musibah yang jauh lebih dahsyat !!!

dan kini..anda juga sebenarnya memberikan peluang kepada diri anda untuk mendapat pasangan hidup yg jauh lebih baik. percayalah, masih ada insan yg jauh labih abik daripada si dia. kita mgkin tidak akan berjumpa dgn pasangan kita yang akan datang ini jika kita tidak ditakdirkan berpisah dengan si dia pada ketika ini..

di saat ini jugalah kita tahu dan lebih sedar siapakah insan yg sentiasa menyokong kita..tidak kira siapa kita dan dimana kedudukan kita..siapakah mereka? sudah tentulah ibu bapa kita..rakan2 kita..tapi ketika kita sedang hangat bercinta dengan si dia yg suka2 tinggalkan kita begitu sahaja kini, adakah kita masih igt dan menghargai mereka pada ketika itu? adakah kita mengabaikan mereka dan tidak memberikan perhatian dan penghargaan seadilnya kepada mereka? kinilah peluang untuk kita menebus kesilapan tersebut jika kita melakukannya..

ini lah juga peluang utk kita merenung kembali kesilapan2 kita..dan berjanji agar tidak mengulanginya lagi.tentu byk kesilapan yng tidak seharusnya kita ulangi jika kita ditakdirkan bercinta dengan org lain pula selepas ini …tidak perlulah saya memberikan cth k? kita semua sedia maklum perihal masing2🙂

anda masih tidak yakin akan bertemu org yg jauh lebih baik.? Allah kan ada..kita tak semestinya kene kenal dgn 1,000 org baru akan dapat yang terbaik..jika Allah memakbulkan permintaan kita, bsk pun kita boleh berjumpa teman hidup yang paling sempurna buat kita..jadi bermohonlah kepada Allah..if nak dimakbulkan..kenalah buat apa yg Allah suruh dan tinggalkan apa yg dilarang🙂

byk lagilah faedahnye ..ia mendidik anda untuk jadi lebih kuat dll..

cara untukmenghadapi ujian ini dan mgkin juga melupakan si dia pula? anda mgkin boleh mencuba cara2 dibawah..

  1. delete semua no telefon dier [tapi saya percaya.kite dah hafal pun no die kan ?:) ]
  2. sentiasa bersama membuat aktiviti bersama rakan-rakan..jgn bersendirian..
  3. luahkan kepada rakan-rakan dan tulis di blog peribadi dan nota yg mgkin anda sendiri sahaja mempunyai akses kepadanya..
  4. bykkan bermuhasabah diri dan dekatkan diri dengan Allah..

ps:aku bkn baru putus cinta ok !!🙂

pss: idea ebook terbaru ..tulis pasal cara mendapatkan pasangan …next post ok? !!!

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s

%d bloggers like this: