kesilapan sbb jual stok jeans dgn harga murah

aku anggap satu kesilapan aku jual jeans ari tu dgn harga yg sgt murah..ade 37 helai kesemuanya tk silap aku..total kerugian dalam RM1,850..tapi ade je ngan org len aku jual murah gak..so..rugi dah lebih RM2k dah pun..oklah..skrg aku sharekan nape aku wat kesilapan nih?

  1. tension lepas discover ditipu oleh org yg aku percaya ..btw..die mgkin tak tipu tapi mmg jeans sebijik tu aku jumpe kat uptown shah alam dan die tolak lagi murah dari ali tolak aku..
  2. aku gak tension sbb tibe2 main customer aku pulang berlambak2 sekali..dan die mintak refund duit..
  3. dan aku tensen gak..sbb dah dapat balik dari die byk2 tu..duit aku dah kering..so ..mmg tensen..yerla..kite start balik mintak duit dari mak..dari bukak sem aku bejaye tak mintak duit..tapi at last..kene balik mintak..
  4. aku gak tensen sbb kene sound ngan mak ..yerla..pasal rugi biz nih.tula aku malas gak sebnarnye nak bukak cite ngan mak..bkn pe..nnti aku gak yg rase down balik bile time aku failed..time aku jatuh..aku sndiri je kene motivatekan diri aku..time mak sound tu.mmg pedih gilela..tapi tu pun baru dalam berpuluh tahun mak pedihkan ati aku..aku selame ni..berlambak2 jer kot sakitkan ati mak..ish3..
  5. aku gak tensen sbb tgk bungkusan suar tu menyemakkan mate kat bilik aku..dan org len pun tgk kesemakkan tu..padehal mende tu kat blakang bilik aku..bkn kat ruang tamu pun..
  6. aku rase macam satu beban dan kekusutan dan keserabutan fikiran dan lain2 yg tidak selesa selagi mende tu ade kat umah..or berada dlam tangan aku..
  7. aku perlukan duit utk wat mende lain macam beli autoresponder dll..
  8. aku rase macam burden gile nak jual suar tu kat org..yerla..nak jual satu2..nak jumpe lagi..krang saiz abeh lagi..tak pun..jumpe pastu tak padan..huh !!! dah la keje skolah byk..
  9. aku gak dah loose confident nak promote kat org in term of ke “ori” an nnyer..

sume di atas adalah faktor yg membuatkan aku bertindak terburu2 dan jual suar tersebut dgn harga yg sangat murah..

okla..jika itu satu kesilapan..ape yg sepatutnye aku buat?

  • aku sepatutnye jual suar tu secara beransur2..yerla..instead of jual suar tu ngan harga yg sangat murah..aku sebnarnye boleh jual suar tu dgn harga kos..
  • jika aku jual pada harga kos aku..aku perlu jual 14 helai suar tu jer utk dapatkan jumlah yg same macam aku dapat time jual 37 helai tu…
  • so..aku ade baki 23 helai lepas tu utk dijual..tapi kene beransur2lah..
  • kirenyer..sbnarnyer aku takde kesukaran nak jual yg 14 helai pertama tu sbb saiz masih banyk..dan aku masih ade lagi 23 helai lepas tu..
  • lagi untung dari aku jual in bundle macam yg aku wat ari tu..

nak tau kenapa aku terdorong nak rajinkan diri tulis mende nih? sbb ari ni ..ade orang yg beria nak beli suar ni walaupun aku dah cakap ni tak ori japan dan bkn saiz die pun..tapi die insist gak nak beli sbb die kate..die dah janji nak beli..die sanggup gak beli walaupun bkn saiz die.

die gak dah jumpe ali..die cakap die tgk resit aku beli dari ali..padehal bkn harga tu pun..pastu die pun transfer duit kat maybank aku RMXXX…dgn duit yg die bayar ni..aku kene jual 4.8 suar dengan harga murah tu baru dapt duit byk ni tau tak? tapi aku jual shelai je kat dier..ish3….

tapi aku mmg dh plan tknak amek sumela..mgkin blanje die makn camtu kot..tapi things dah terjadi..tak boleh nak dipatah balik dah..ambillah sebagai pengajaran..

oklah..disini..apakah kelemahan nyata dalam diri aku dlam menghadapi dunia berbisnes nih?

  1. ak tak boleh nak simpan dan “hold” keserabutan dalam tempoh yg pnjg..aku nak settlekan secepat mgkin dgn cara yg pling mudah walaupun terpaksa menanggung kerugian..ni mmg aku kene perbaiki..aku kene prepare utk diri aku..mgkin syarikat aku rugi bertahun2 b4 dapt recovery balik..oh kf !! napela nk join gak biznes nnti..keje makan gaji kan sng !!

tu jerla yg main..yg len aku dah hurai di post lain kan? tentang kesilapn dan pengajaran yg boleh diambil..oklah..dah cukup panjg dah ni..aku percaye korunk tak larat nk bace sume nih..dan mgkin ade yg tak dapat difahami sgt sbb gaye bahse aku..if ade soalan, leh tanye k.. aku xplain..hohoho…

p/s:syed mokhtar dulu pun…die pnah rugi berjuta2 ngan biznes kapal dier..stakat kf yg mentah tu rugi dlam 2 ribu dgn biznes jeans die..pelik sgt ker? sape leh teke kegagalan biznes aku slepas nih? ebook tu dulu or biznes cendawan tu dulu akan gagal ?

Leave a Reply

