1,001 dugaan..[tak payahla jadi bisnesmen weh !!]

pagi ni ..bgn2 pagi mak interview aku..dan aku citelah sumenyer..mak pun cakaplah..tak payahlah wat kije2 ni dah..if study2..study jerla.takyah nk sibuk2 wat mende nih..

antara disentuh dan diungkit ialah aku failed dalam bisnes buku dulu..tu la antara point utama…mmg mak patut beleterlah sbb kalai ni aku mgkin rugi agak teruk gak..die nilai berdasar harga beli dan harga suar die..mak punye calculation simpler jer..harga jual aku tolak harga kos dan darab suar yg aku akan jual sume ari ni..tu loss yg aku dapat..tul la tu..

tapi antara kesilapan besar aku ialah aku tak rekodkan transaksi bisnes..duit kuar masuk..nape aku tak wat?

  1. mende tu lecehla..byk transaction yg aku wat..belanje ari2 ..dan harga jual beli..
  2. aku mmg taktau sistem proper..all sort of acc..hinggalah kite dapat balance sheet dan profit n loss tu..so aku kenelah blaja mende nih..
  3. aku tak dapat lagi rase sense of urgency dan kepentingan nak wat record nih.

actually aku mmg slalu dan berterusan wat silap nih..tak rekod transaksi..dari aku jadi bendahari utk dana keluarga hinggalah time katalog buku tu..die jadi satu kewajipan ialah bile involvekn orang lain..so..ni mmg kelemahan aku dan kesilapn besar gaklah..

:(

tapi tadi mmg macam nak nangis gaklah..yerla…rase kecewa dalam ati ni mmg aku tak dapat nafilah..tapi yerla..mak tetap mak..aku cubelah tidak cube counter balik sebolehnyer..tadi aku terlepas gaklah cakap “tapi ni cite2 aku..”

mmglah aku cube tunaikan hampir sume yg mak nak ..antaranya ialah sambung master nih..tapi takkan aku nak korbankan sume yg aku impi dan inginkan dalam idup ni? mgkin aku sambung mster ni pun mak tak rase aku wat sememangnyer utk dier..semata2 utk dier..takpelah..

so ..korunk nampak tak siapa yang menyokong bile aku nak wat biznes? TIADA ! siapa nak sokong betul2 time aku jatuh..sumenyer boleh aku katekan ..aku sorang jerlah..tapi tak dapat nafi aku mmg tak dapat survive gak tanpa bantuan walaupun kecil dari diorang..

aku tak pernah anggap kegagalan aku jual buku azizi dan juga jeans ini adalah satu kegagalan yg bodoh dan useless..byk je yg boleh aku hujahkan pasal mende ni dgn cth2 skali..tapi tak perlulah..sbb ia akan menyentuh org lain dan melukakan ati orang lain…

boleh aku tanye satu soalan tak? ada tak bisnesman dalam dunia ni yg tak pernah gagal ? daripada 100% keputusan dan tindakan dia buat die berjaya sumenyer ? dan ada ke bisnesman yg tak pernah kene tipu wlaupun sekali dalam hidup die ? ada tak bisnesman yg rugi tak pernah cecah ribu dalam idup dier? rugi kalau ade pun puluh2 or ratus2 jer?

tapi jual buku azizi dulu  mmg patut mak geram k? sbb ansuran byar balik buku2 tu pada tabung dana gombak(sebuah dana adik beradik.) mak terlibat sama dalam membayarnyer..dan buku tu ade lagi kat umah ni..mmg sakit matelah mak tgk kot..

takpelah..parents mmg nak idup anak die sng..time blaja tu..blaja jerla..fokus pada pelajaran..baru dapat score..dan barulah takder rugi2 nih..time dah abeh blaja nanti, cari keje kat tmpat yg secure..nak lagi bgs..keje kerajaan..keje tidaklah bagai nak mati di swasta dan gaji walau tak besar sgt..tapi secure..

so..tak payahlah sesiapa involve dalam bisnes2 ni k? nak2 time blaja ni..study rajin2 je dan keje makan gaji !

3 Responses to “1,001 dugaan..[tak payahla jadi bisnesmen weh !!]”

  1. Gee R3y3R Says:

    sabo la kf.. aku pn lbh kurg cm ko.. huhu.. lps aku rugi kat luxor ( sbb brg ilang kne curi >RM2000) mak aku bising la jgk.. yela.. mak mane nk tgk ank die ssh.. so.. skg nie aku try bsns yg berkaitan ngn kepakaran aku je skg nie dlm it (mak aku xtau pn).. huhuhu.. aku tau ko leh berjaya 1 ari nnti.. mgkn lbh hebat dr ananda krishnan atau bill gates.. sayonara

  2. kfadhli Says:

    thanx ghazali atas sokongan yg ko berikan🙂

  3. zul Says:

    sabar bro,biasala prob bila niaga dari biz kecik samapaila biz besar.
    Papahal,aku support ko!!!

    Bangun pagi,kerja kuat,jumpa telaga minyak


Leave a Reply

