kesilapan dalam perundingan – malu

satu ari dulu,aku pergi berjumpa seorang pemilik tempat latihan untuk bertanyakan sewa bagi menggunakan kemudahan di tempat beliau.

antara kesilapan aku adalah aku tidak cuba untuk menawarkan harga yang jauh lebih rendah walaupun beliau sebenarnya kelihatan masih menunggu untuk aku meminta pengurangan lagi. pada awalnya, beliau mengatakan partnernya mencadangkan dikenakan RM10 satu kepala. so, total sewa adalah RM300. dan beliau kemudiannya mengurangkannya kepada RM200 sebagai tanda “pengenalan” dengan aku

kesilapan aku yang lain adalah aku tidak begitu bersedia secara mental dan teknikal untuk berunding. aku telah menetapkan “harga siling” yg agak tinggi dan menyebabkan aku dah rasa agak lega apabila mendengar harga dikurangkan daripada RM300 kepada RM200.

Kita juga dapat lihat strategi yg digunakan oleh beliau bukan? antaranya beliau mengatakan kawan beliau yang menginginkan RM300 tersebut dikenakan(ni strategi good cop n bad cop). dan beliau menyebut rm300 dahulu sebelum rm200.

apa yang menyumbang kepada kesilapan aku adalah aku tidak sampai hati dan MALU untuk meminta pengurangan lagi. padahal, ruang yg ada sangat luas.

Leave a Reply

