Bisnes jeans

So far..bisnes jeans mmg aku akui ialah bisnes yg paling berjaya aku penah wat..pling berjaya pun..bknlah dah untung beribu2 pun..cume nila bisnes yg aku nampak untung dalam percentage yg memuaskan dalam setiap transaction..

Tapi..duit modal skrg dah agak sukar untuk nampak ianya timbul..mana tidaknya..ade 3 sbb utama iaitu :

Aku mmg blanje beli buku..makan dan sara idup gune duit modal dan bisnes tu..so..walaupun duit tak laju masuk..duit tetap laju keluar..

Aku dah start “mengumpul” stok2 sluar yg tak dapat dijual kerana faktor size..yerla..sapela sgt nak beli sluar size 28 dan 29 ?

Aku masih buat main2 gakla..tak serius wat marketing..puas ati ngan customer yg dah ade beberape kerat jer..kaki pun baru pasang 2,3 orang…diorang pun tak wat sale yg byk pun lagi..

So far duit yg aku dah kuar dan tak timbul sgt lagi utk jeans ni adalah dalam RM4,520…ni pun duit gaji yg aku kumpul dan hasil pinjaman oleh kawan aku yg baek ati..balay…🙂 dan so far aku tak nampak lagi bagaimana aku boleh mengembangkan sekembang-kembangnyer biznes nih..

yerla..actually..bkn boleh pun kot jual suar tu secara online dan besar-besaran..bkn ape..sbb lesen dll.dan bkn sng2 leh beli online..size die tak standarla..kejap design ni padan size 32..design lain mgkin tak padan 32 tapi padan 33..rumit2..

mmg satu kelemahan dalm bisnes sblm ni aku dah ade penawarnya..mcm wat biz sblm ni..probnyer adalah :

mcm jual buku dulu..buku tu berat..dan margin untuk kecik..dan jugak susahla nak cari orang yg minat bace buku ni..yerla..buku pun buku ilmiah..

bile demand lebih dari supply..yg web dulu..ade satu mase demand byk tapi kiteorang tak dapat nak cater..yerla..buat pun berdua je…akupun mmgla tak reti nak wat website nih…lgsung tak tau k !!! tapi macm jeans ni..sebutjela nak brp ribu helai pun..hehehe..leh je aku supply..tapi so far paling banyak pun orang beli 20 helai je skali transaction..tak byk kan ?🙂

so kf..ko kenela pk kan bisnes lain skali k..wat malu kat paklah jer..die tu all range of biznes ade..dari makanan, pakaian, properties, ikan, sume ler.ko plak??ala..jual suar jer! Ape kelas. .

ps:homework utk ko skrg ialah kene brainstorm bisnes ape yg boleh wat okey?

Leave a Reply

